zaterdag 3 november 2012

ik spaar en maak gaar

De hooikist heeft vele voordelen, maar is erg groot en dus onhandig in het gebruik. Er zijn mensen die de pan in hun dekbed wikkelen en kampeerders gebruiken hun slaapzak. Er bestaan (dure!) hooimadammen maar een fleecedeken of zelfs een kartonnen doos met piepschuim schijnt ook goed te werken als gaarunit.

Ik heb een theedoek genomen en in een loos uurtje daar een dubbelwandig buideltje van gemaakt, nauwsluitend op maat van mijn billy-can (kleinste maat).  Als vulling gewassen schapenwol (waar ik als wolspinster altijd wel een voorraadje van heb), tunneltje gestikt en twee aantrekkoordjes erdoor, en tot slot rond "dekseltje" voor de isolatie bovenop.

Ik heb er rijst in gekookt en gegaard, gaat geweldig! Het kan niet aanbranden, ik hoef er niet bij te blijven, het spaart brandstof en je hoeft niet op de tijd te letten, het blijft nog uren warm! Water aan de kook brengen, onderwijl de rijst wassen in een vergiet of zeef en dan in de pan. Vijf minuten opkoken is voldoende, dan het pannetje drie kwartier goed afgesloten in de wolzak laten garen. Maar een paar uur is ook geen probleem, het blijft verbazend goed warm en de rijst wordt mooi droog, verhouding rijst:water is ongeveer 1:1.25.
Op die manier kun je ook bonen klaarmaken (langere gaartijd), stoofpotje, soep, alles wat langer op het vuur moet blijven staan, met een minimum aan brandstofverbruik. Of simpel een prakje warmhouden voor een laatkomer. Wel zorgen dat de pan voor minimaal de helft gevuld is :)


1 opmerking:

  1. leuk idee zeg om zo energie te besparen en de tijd die je over houd omdat je er niet bij hoeft te blijven kun je dan mooi gebruiken om te quilten :-)
    groetjes
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen