woensdag 8 januari 2014

geluksvisje

Of ik geluksvisjes wilde haken, vroeg een vriendin me. Het was voor een project van weer iemand anders, die eind maart een "geluksroute" wil uitzetten, zoals vorig jaar al is gedaan in België. Het idee is dat de visjes ergens worden opgehangen, en de gelukkige vinder mag het visje houden en een mailtje sturen naar degeen die de visjes heeft geplaatst.
Nu heb ik al heel veel UFO's en WIM's en WIP's liggen maar 1 visje op verzoek, ok, moet lukken tussendoor.

Het oorspronkelijke patroon vond ik niet leuk, ik vond het ook te veel lijken op het christelijke ichthusvisje. Ik ben dus wat gaan googelen en vond een hele andere betekenis voor geluksvissen in de Chinese traditie: daar staat de vis voor geluk en overvloed. Dat heeft te maken met de uitspraak van de woorden, die in het Chinees hetzelfde klinken. De geluksvis speelt vooral een rol bij het Chinees Nieuwjaar (dat dit jaar op 31 januari valt).

Vandaar een heldergekleurd visje, met het karakter voor geluk er op geborduurd. Tenminste, ik denk dat er "geluk" staat. Mijn chinees is niet zo best.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten