donderdag 19 december 2013

zelf kaas maken

Panir, of paneer, is een zachte kaas waar je van alles mee kunt doen. Bakken, frituren, door de groente, en nog veel meer. Omdat ik een beginner ben in kaasmaken houd ik het bij een smeerseltje voor een toastje (of cracker, of stukje stokbrood).

Bij Het Geertje 2 liter melk gehaald, het lag toevallig op de route omdat we naar Leiden moesten. We hebben daar kaaspannenkoeken gegeten maar de koffie zou ik niet aanraden. Het was er al helemaal in kerststemming en je kunt er overal rondneuzen. Niet bij de pony's, want die bijten, maar voor 80c mag je de geiten voeren met biks. Er is ook een winkel met kaas, honingwijn, dat soort dingen. De geitenmelk hebben we maar even gelaten wat het is, in de stal lag een zwaar versufte zieke zwangere geit met heel veel compact schuim rond haar bek. Ik denk dan ook niet dat we daar een tweede keer melk zullen gaan halen, al zagen de koeien er goed uit.



Het recept.
- 2 liter melk in een grote pan, verwarmen en zodra de melk aan de randen omhoog komt
  het vuur uit en druppelsgewijs versgeperst citroensap erbij doen.
  De melk hoort dan te gaan schiften, dit deed het bij mij niet, zelfs niet na het sap van
  een hele citroen dus ik zal best iets verkeerd hebben gedaan. Ik kreeg wel melkvlokken,
  maar niet de scheiding van wei en wrongel zoals het zou moeten.
- Ik heb alles een tijd laten staan en toen de hele bups door een theedoek in een
  vergiet gegoten.
- Uit laten lekken, en dan nog voorzichtig wat knijpen.
  Op een gegeven moment begon het er zelfs op te lijken!

- Peper en zout erdoorheen, en balletjes gemaakt. Op smaak gemaakt met van alles wat,
  gewoon om te proberen. Een paar met kokos, met sambal, met tijm/peterselie,
  met 5-spicepoeder en een paar met gember.
- Vannacht de koelkast in en morgen bij de borrel.




3 opmerkingen:

  1. Wij, mijn dochter en ik, komen regelmatig bij 't Geertje. Wonen er niet zo ver vandaan. Aan de andere kant van de plas zeg maar.
    Melk,boter, kaas, eieren, mosterd en zelfs kippen- en runderbouillon halen we er.
    Alles prima en die bouillon is heel erg lekker. Ze hebben o.a. rauwe melk. Zieke dieren heb ik er nog nooit gezien. Er wordt heel goed voor de dieren gezorgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je zo kokkerelt!
    fijne feestdagen,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen